Nowy most na Odrze w styczniu 2027 r.
Nowy most o długości ponad 630 m powstaje - wraz z drogami dojazdowymi do najbliższych dróg publicznych - w pobliżu przeprawy promowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 421. Konstrukcja będzie miała 13 przęseł o rozpiętości od 40 do 50 metrów.
Jak podał katowicki ZDW na swojej stronie internetowej, w idących zgodnie z harmonogramem pracach rozpoczął się nowy etap - nasuwania podłużnego gotowych elementów.
Cytowany w informacji dyrektor ZDW Zbigniew Tabor wyjaśnił, że na stanowisku na brzegu powstają obecnie segmenty o długości 25 metrów, kolejno zbrojone, zabetonowywane i nasuwane. Rytm betonowania i wysuwania powtarza się co siedem dni.
„Przewidujemy, że ustrój nośny będzie gotowy za sześć miesięcy. Budowa całościowa jest skomplikowana, wymaga jeszcze wielu zabiegów, jak choćby dylatacji czy wykonania urządzeń odwadniających. Za rok ten obiekt będzie już gotowy, przy czym termin oddania mostu do użytku to styczeń 2027 r.” - zaznaczył dyrektor Tabor.
Oddanie mostu powinno m.in. odciążyć zakorkowany często Racibórz: ruch w południowo-zachodniej części woj. śląskiego w kierunku woj. opolskiego dzięki nowej przeprawie będzie mógł omijać to miasto. Inwestycja spowoduje, że inaczej zaczną układać się potoki ruchu w Raciborzu i tamtejszym powiecie.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, katowicki ZDW zamówił budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej DW 421, stanowiącego połączenie drogi powiatowej DP3500S po stronie zachodniej Odry z drogą wojewódzką DW915 po wschodniej stronie Odry. Zostanie więc zmieniony przebieg DW421, która połączy Zawadę Książęcą i Łubowice.
Dojazd do mostu poprowadzi od strony Ciechowic - drogą wojewódzką nr 915, łączącą się dalej z drogą wojewódzką nr 421, a od strony Łubowic - od drogi powiatowej DP 3500S. Drogi dojazdowe będą miały łącznie ponad 2 km długości.
Nowy most na Odrze pomiędzy Łubowicami i Ciechowicami był planowany w regionie od lat. Przygotowanie do budowy zasiliła przekazana samorządowi woj. śląskiego w listopadzie 2019 r. dotacja z rządowego programu Mosty dla Regionów na dokumentację.
Koszt budowy mostu szacowano wówczas na 112,7 mln zł. Dotacja z Mostów dla Regionów pozwoliła na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do otrzymania pozwolenia na budowę. Jej koszt wyniósł ok. 4,3 mln zł, z czego 3,4 mln zł samorząd dostał z budżetu państwa.
Umowę na budowę mostu katowicki ZDW zawarł w styczniu ub. roku. Wartość zamówienia to 293,7 mln zł brutto. Wykonawcą została spółka Strabag Infrastruktura Południe, która przygotowała najtańszą z pięciu złożonych ofert. Budowę wspiera dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 270,5 mln zł.(PAP)
mtb/ malk/
